Thursday, 1 September 2011

SABAR: Kunci khusyuk ketika SOLAT

Oleh: Somad Musa

Sungguh pantas jarum jam berpusing. Rupa-rupanya hari ni dah raya ketiga. 

Pengisian raya tahun ni sederhana sahaja. Tapi agak berbeza dengan raya tahun lepas & tahun sebelomnya. 

Sebab... Tahun ni semua adik-beradik ada. Kakak yang dah 3 tahun tak beraya bersama pon balik. Syukur.

Oh ya. Actually entri ni bukanlah nak bercerita tentang kuih raya, duit raya, ketupat mahupon rendang. 

...kat atas tu intro je

Ini ceritanya...
Semalam menghadiri open house salah seorang sahabat. Nasri Cleverly namanya. Lepas makan kenyang-kenyang, tibalah masa untuk pulang.

Azhar. Salah sorang sahabat tumpang kereta aku. So, aku perlu hantar Azhar terlebih dahulu sebelom pulang ke rumah.

Sepanjang perjalanan bersama Azhar. Kami terlalu asyik berdiskusi mengenai persoalan-persoalan agama. 

Malas la aku nak cerita tentang apa yang kami bincangkan. Cuma. Aku tertarik dengan apa yang Azhar cakap mengenai solat.

Menurut Azhar,
Hanya orang-orang yang sabar saja yang akan setia dengan solat. Kenapa ya? Dalam Al-Quran pon Allah ada mengaitkan perihal solat dan kesabaran. Sepertimana firman-Nya dalam Surah Al-Baqarah ayat 45:


Bila bercakap tentang semua ni, aku rasa tersindir...

Mungkin kerana aku tidak setia dengan solat aku?
Atau mungkin juga aku bukan seorang yang penyabar? 

*entri ini berakhir dengan tanda tanya...

4 comments:

zulayha aziz said...

susah nak dapat khuyuk dalam solat...~

syakirul punya pasei said...

sahabat2 lain x disebut,mngkin tiada nilai murni haha

Somad Musa said...

sahabat-sahabat lain kita simpan untuk upcoming entry... hehe :)

An Najwa said...

hmm...betul tu memang susah nak develop sifat sabar dalam diri,sebab tu solat macam lipas kudung...hmmm