Sunday 18 December 2011

Tetralogi Lembu (Bahagian 3)

LEMBU DUA 
‘ S U S U ’   

Susu lembu sememangnya cukup sinonim dengan manusia. Sejak kecil lagi, manusia sudah biasa diberi minum susu lembu oleh ibu bapa mereka. Dalam Surah Al-Nahl ayat 66, Allah telah berfirman:

وَإِنَّ لَكُمْ فِى الأَنْعَامِ لَعِبرْةً نُسْقِيْكُم مِّمَا فِي بُطُوْنِهِ مِن بَيْنِ فَرْثٍ وَدَمٍ لَّبَنًا خَالِصًا سَآئِغًا لِّلشَّارِبِينَ
“Dan sesungguhnya pada binatang-binatang ternak itu, kamu beroleh pelajaran yang mendatangkan ikhtibar. Kami beri minum kepada kamu daripada apa yang terbit dari dalam perutnya, yang terhasil dari antara hampas makanan dengan darah iaitu susu yang bersih, yang  mudah diminum, lagi sedap rasanya bagi orang-orang yang meminumnya.”

Namun, baru-baru ini kita telah dikejutkan dengan satu berita mengenai seorang kanak lelaki di Kemboja yang bernama Tha Sophat. Budak tersebut telah  menghisap susu secara langsung dari tetek lembu sejak melihat seekor anak lembu melakukan perkara yang sama.


Tha Sophat yang berusia 20 bulan mula menyusu lembu selepas ibu bapa budak itu meninggalkan kampung di luar bandar untuk mencari pekerjaan.

Datuknya, Um Oeung berkata beliau menarik budak lelaki itu pada mulanya. Namun, beliau terpaksa mengalah selepas cucunya membantah dengan kuat dan kanak-kanak itu telah menyusu susu lembu sekali atau dua kali sehari sejak itu. Um Oeung berkata lembu itu tidak kisah budak itu menyusu, tetapi dia sendiri bimbang tentang kesihatan cucu beliau jika dia teruskannya.

Kejadian yang berlaku ke atas Tha Sophat mungkin masih boleh diterima oleh akal. Namun kita telah dikejutkan dengan satu kisah yang lebih menggemparkan iaitu seorang wanita telah menyusukan seekor anak lembu yang telah kematian ibunya. Peristiwa tersebut berlaku di India.
 
Adakah nilai-nilai kemanusiaan yang wujud dalam diri wanita itu akan mengalir dalam badan anak lembu tersebut?
(sumber internet)
...nantikan bahagian seterusnya


No comments: