Monday 19 December 2011

Tetralogi Lembu (Bahagian 4)

LEMBU TIGA 
‘ Manusia + Lembu = Manumbu’  

Hubungan akrab antara manusia dan lembu sememangnya tidak dapat disangkal lagi. Lembu adalah keperluan yang penting bagi manusia. Sebelum ini kita telah membincangkan mengenai peranan lembu terhadap manusia termasuk membekalkan susu, daging dan sebagainya. 

Namun, adakah hubungan akrab tersebut bisa menjerumuskan manusia dan lembu hingga ke hubungan ranjang? Adakah manusia mempunyai kehendak seksual terhadap lembu? Adakah lembu rasa tergoda dan tergugat apabila melihat manusia? Kita telah dikejutkan dengan pelbagai insiden melibatkan hubungan seksualiti di antara manusia dan lembu.


Kes Pertama 

Pada awal 2010, kita telah digemparkan dengan dakwaan kononnya seekor lembu telah dirogol oleh seorang lelaki di salah sebuah daerah di Terengganu. Pemilik lembu tersebut mengambil keputusan drastik dengan membunuh lembu tersebut. Adakah tindakan tuan lembu tersebut wajar dan selaras dengan perintah agama?

Tiada sebarang nas-nas Al-Quran mahupun hadis yang mengharamkan pembunuhan lembu yang dirogol oleh manusia. Namun, terdapat beberapa pendapat telah diijtihadkan oleh ulama’-ulama’ berkaitan isu ini.

            Pendapat pertama    : Haiwan yang dirogol oleh manusia hukumnya sunat dibunuh.
            Pendapat kedua        : Daging haiwan yang dirogol oleh manusia haram dimakan.
            Pendapat ketiga        : Daging haiwan yang dirogol oleh manusia makruh dimakan.



Kes Kedua 

Beberapa akhbar tempatan telah melaporkan satu upacara keagamaan telah diadakan di salah sebuah perkampungan di Bali, Indonesia. Sekumpulan penduduk kampung telah membawa seekor lembu betina untuk dicampakkan ke tengah laut. 

Lembu tersebut telah dirogol oleh seorang lelaki tua. Menurut kepercayaan turun-temurun masyarakat disitu, dosa lelaki tua itu akan terhapus sekiranya lembu itu dibuang ke laut.

Kes Ketiga 

Beberapa laman sesawang dan blog melaporkan kejadian aneh berlaku mengisahkan seekor lembu jantan cuba merogol seorang nenek tua.
Apakah motif sebenar tindakan lembu tersebut? Adakah lembu tersebut mempunyai nafsu terhadap nenek tua itu? 

Tindakan tersebut mungkin boleh diterima oleh akal memandang lembu diciptakan tanpa mempunyai akal. Tetapi, sekiranya manusia yang mempunyai akal cuba melakukan perbuatan yang sama, tidakkah manusia tersebut lebih teruk dari lembu?

No comments: